|
dr Jerzy Jendrośka
Uwagi na temat projektu ustawy o zmianie ustawy o organizmach genetycznie zmodyfikowanych oraz niektórych innych ustaw (projekt z dnia 31 grudnia 2014 r.)
Uwagi ogólne
Projekt stanowi krok w kierunku wprowadzenia wymaganej prawem UE kontroli stosowania upraw GMO i jawności związanych z tym danych a także zgodnych z prawem UE możliwości ograniczeń stosowania upraw GMO na terenie Polski.
Projekt ustawy wydaje się stanowić okrojoną wersję odpowiednich przepisów dotyczących upraw roślin genetycznie zmodyfikowanych projektu ustawy GMO przedstawionego Sejmowi w 2008 roku. W przeciwieństwie do tamtego projektu nie ma ambicji kompleksowego rozwiązania stosowania produktów GMO w Polsce. Stąd też brakuje w nim pewnych przewidzianych tam rozwiązań oraz instytucji prawnych (np. instytucji sprzeciwu wobec zgłoszenia upraw GMO).
Proponowane rozwiązania mają na celu zapewnienie jedynie pewnego minimum rozwiązań prawnych dla zapewnienia kierunkowej zgodności z prawem UE w kilku ściśle określonych sprawach związanych z transpozycją i implementacją dyrektywy 2001/18/WE. Trudno powiedzieć, czy takie minimum będzie wystarczające dla zapewnienia pełnej zgodności, zwłaszcza jeśli chodzi o możliwość wprowadzania ograniczeń stosowania produktów GMO.
Ograniczenie zakresu projektu ustawy do kilku spraw oraz rezygnacja z niektórych rozwiązań wydaje się być świadomą decyzją polityczną. Ocena tej decyzji pozostawiona być musi debacie politycznej i nie jest przedmiotem niniejszych uwag.
Zastanawiać się natomiast można, czy przyjęte w projekcie z grudnia 2014 roku rozwiązania są wystarczająco precyzyjne, wewnętrznie spójne i dostatecznie rozbudowane dla osiągnięcia deklarowanych celów. W tym zakresie projekt jak się wydaje ma pewne niedociągnięcia i wymaga pewnych uzupełnień i poprawek. Wskazane sa one w uwagach szczegółowych.
W uwagach ogólnych wskazać natomiast należy wątpliwość czy deklarowany w Uzasadnieniu do projektu cel zwiększenia stopnia bezpieczeństwa dla zdrowia ludzi i środowiska osiągnięty być może bez próby chociażby określenia zasad koegzystencji upraw GMO z innymi rodzajami upraw oraz podstawowych obowiązków podmiotów stosujących uprawy GMO. W prawie UE sprawy te wydają się być powiązane, choć określone w różnych aktach prawnych o różnym charakterze.
Uwagi szczegółowe
Powiadamianie społeczeństwa o rozporządzeniu RM
Projekt przewiduje w art. 48 ust 4 pkt 3) powiadamianie społeczeństwa o wydaniu rozporządzenia Rady Ministrów zakazującego lub ograniczającego stosowania produktów GMO odwołując się generalnie do zasad i trybu powiadamiania społeczeństwa określonych w przepisach o dostępie do informacji o środowisku.. Odwołanie to jest bardzo nieprecyzyjne. Nie wiadomo czy chodzi tutaj o ustawę z 3 X 2008 o udostępnianiu informacji.. (ustawa ooś) czy tylko o jej przepisy o dostępie do informacji. Zasady powiadamiania społeczeństwa określone są w tej ustawie w art.3 ust.1 pkt 11 określającym definicję „podania informacji do publicznej wiadomości” natomiast w Dziale II tej ustawy zawierającym przepisy o dostępie do informacji jest tylko mowa o udostępnianiu informacji na wniosek oraz publicznie dostępnych wykazach i upowszechnianiu informacji droga elektroniczną. Projekt nowelizacji ustawy GMO zawiera wprawdzie propozycje zmian pewnych przepisów ustawy ooś ale w żaden sposób nie dotyczy to powiadamiania społeczeństwa.
Celowe wydaje się sprecyzowanie omawianego tutaj przepisu projektu, najlepiej poprzez wyraźne określenie sposobów powiadamiania społeczeństwa o wydaniu wspomnianego rozporządzenia RM. Może to być poprzez ogłoszeniu w prasie o zasięgu krajowym oraz umieszczenie odpowiedniego powiadomienia na stronach właściwych przedmiotowo ministerstw (ministerstwa środowiska, rolnictwa itp.) oraz służb i inspekcji.
Zakres danych ujętych w Rejestrze Upraw GMO i wpisy do rejestru
Zakres danych w Rejestrze Upraw GMO nie obejmuje wszystkich danych ujętych w zgłoszeniu uprawy GMO. O ile uzasadnione względami ochrony danych osobowych jest nieujmowanie w Rejestrze danych zgłaszającego (art.49b ust 1pkt 1), to trudno wskazać przyczynę nieuwzględnienia w Rejestrze Upraw GMO informacji o lokalizacji uprawy na działce ewidencyjnej (art.49b ust 1pkt 6).
W projekcie brak jest przepisów nakazujących odmowę przyjęcia zgłoszenia nieodpowiadającego wymaganiom prawa.
W projekcie brak jest zobowiązania wojewódzkich inspektorów do dokonywania wpisu niezwłocznie po otrzymaniu zgłoszenia.
W projekcie brak jest szczegółów dotyczących sposobu prowadzenia Rejestru Upraw GMO lub upoważnienia do określenia tego w akcie niższej rangi.
Celowe wydaje się wprowadzenie do ustawy zobowiązania do takiego prowadzenia Rejestru, aby umożliwiał on osobom bez wykształcenia specjalistycznego łatwe zidentyfikowanie upraw GMO w danej okolicy - na szczeblu co najmniej gminy.
Dostęp do Rejestru Upraw GMO
Rejestr Upraw ma być wprawdzie jawny ale jego użyteczność w praktyce może być ograniczona. Podstawowym, jak się wydaje, przewidzianym przez projekt sposobem jego dostępności ma być dostęp w drodze elektronicznej.
W wersji projektu z 31 grudnia 2014 brak jest przepisu zawartego w Tabeli Rozbieżności (art 50a ust 5) precyzującego, iż Rejestr Upraw udostępnia się na stronie podmiotowej urzędu obsługującego Głównego Inspektora Ochrony Roślin i Nasiennictwa.
Powstaje pytanie czy zapewnienie jedynie dostępu elektronicznie na stronie Głównego Inspektora Ochrony Roślin i Nasiennictwa jest skutecznym sposobem powiadamiania społeczeństwa, zwłaszcza rolników o prowadzonych w ich sąsiedztwie uprawach GMO?
Celowe wydaje się uzupełnienie projektu ustawy o postanowienia zmierzającego do zapewnienia większej skuteczności powiadamiania społeczeństwa o wpisach do Rejestru Upraw GMO. Zaproponować można nałożenie na gminy obowiązku udostępniania nieodpłatnie dotyczących ich terenu fragmentów Rejestru w formie papierowej.
Zastanowić się też można nad nałożeniem na organ wykonawczy gminy obowiązku corocznego sprawozdania dla Rady Gminy nt. upraw GMO na terenie gminy.
|
|